قله کی 2 ، کوهستان وحشی
نقل از کوهنوردان زرتشتی ایران

قله كي 2 ( K2 ) دومین کوه مرتفع دنیا ، در قسمت شمالی کشور پاکستان و هم مرز با کشور چین و در منطقه قراقروم در هیمالیا به ارتفاع قله ی آن 8611 متر واقع شده است.
با نام مستعارش یعنی "کوهستان وحشی" مشهور است. شهرت آن به این خاطر است که از هر 4 نفری که قصد صعود به این قله را داشته اند، 1 نفر جان باخته است. پس از قله آناپورنا، کی 2 دومین کوه مرگبار جهان است، اورست خواهر بزرگ كي 2 خوانده مي شود و تاکنون در زمستان صعود نشده است.
کوه K2 این هرم بزرگ بی شک سرسختترین قله ۸۰۰۰ متری است که هدف غایی بسیاری از کوهنوردان است. قله کی 2 این هرم غول آسا، برجی است تنها واقع در منطقه قراقروم پاکستان و در راس یخچال بالترو قرار دارد. این قله در مرز پاكستان و چین در منطقه كاراكورام قرار دارد. ارتفاع بلند این کوه و قرار داشتن آن در عرض شمالی ۳۵ درجه موجب شده تا کی۲ دارای آب و هوایی متمایز از سایر کوههای قراقروم باشد، از این رو قله ای از سنگ پوشیده از یخ و برف با ۶ یال مخوف است.
K2 یا چوگوری (خدای كوهستانها به زبان محلی) یكی از مرگ آور ترین قله های جهان به علت عظمت آن و تلاشهای ناموفق بسیار در صعود به این قله به قاتل نیز معروف است.این كوهستان تا ارتفاع حدود 6000 متری كوهستانی صخره ای است و بعد از آن به اقیانوسی از برف تبدیل می شود.
تاریخچه صعود به قله K2
- در ۱۸۵۶ برای نخستین بار توماس مونت گومری که یک کاوشگر بود. مونت گومری بدون داشتن اطلاعاتی دقیق از نام کوههای منطقه قلل رفیع آنرا به نامهای قراقروم ۱ تا ۷ نامگذاری کرد، و نام کی۱ تا کی ۷ را برآنها نهاد که برگرفته از حرف اول karakoram بود. اما بعدها تنها نام کی ۲ به عنوان تنها کوه مرتفعی که یک مونت گومری آنرا نامگذاری کرده بود بر روی دومین قله بلند جهان باقی ماند و سایر قلهها کی۱، کی۳ ، کی۴ و کی۵ نامگذاری شدند. اما در نهایت به نامهای گاشربروم و برود پیک و گاشربروم ۲ و گاشربروم ۱ تغییر نام دادند.
- اولین تلاش جدی در سال 1902 یك گروه شش نفره از كوهنوردان اروپایی به رهبری اسکار اکنستین (Oscar Eckenstein) و آلیستر کروالی (Aleister Crowley ) برای فتح K2 رهسپار شدند. با رسیدن به پایین قله، تلاش خود برای صعود مستقیم از جنوب به سمت یال جنوب شرقی را آغاز كردند، اما به این نتیجه رسیدند كه صعود از یال شمال شرقی آسانتر خواهد بود. چندین بار تلاش بدون موفقیت انجام شد و آنان توانستند، سرانجام تنها تا ارتفاع 6525 متری صعود كنند.
- هیت ایتالیایی به سرپرستی لوئیجی آمودئو راه قابل صعود یعنی مسیر جنوب شرقی در سال 1909 به K2 پیدا کرد. از آن تیم دوک ابروزی تا ارتفاع ۶۲۵۰ متری یال جنوب شرقی صعود نمود. پس از این تلاش این مسیر بنام یال ابروزی شناخته شد. ویکتور سلا عکاس این تیم، عکسی از کوه انداخت که بی شک قدیمی ترین عکس کی۲ به شمار می رود که همچنان موجود است.
- در سال 1938 تیمی آمریکایی به سرپرستی دکتر چارلز هوستون فیزیكدان و كوهنورد آمریكایی روانه K2 شدند. هوستون دو سال پیش از آن صعودی موفقیتآمیز به ناندادوی داشت. آنان توانستند تا ارتفاع ۷۹۲۵ متری کوه بالا رود.
- در سال 1939 تیم دیگری از آمریکا به رهبری فریتز ویسنر رکورد ارتفاع جدیدی ثبت کرد. آنها تا ۸۳۸۲ متری کوه از مسیر یال ابروزی بالا رفتند، که بعد از صعود نورتون تا ارتفاع ۸۵۷۰ متری جبهه شمالی اورست در سال ۱۹۲۴ بلندترین ارتفاع صعود شده توسط انسان بود.
دودلی وولف، پاشانگ كیلولی، پاشانگ كیتار و پینتسو برای همیشه در K2 باقی ماندند؛ آنان نخستین قربانیان خدای كوهستان دومین قله بلند جهان بودند. تلاش دوم آمریكاییها برای صعود به K2 با یك تراژدی پایان یافت. گروه تحت انتقادات شدیدی از انگلیس و آمریكا قرار گرفت و ویسنر به سختی از خود دفاع كرد. پاشانگ كیكولی، یكی از بهترین شرپاهایی بود كه میتوان او را با یكی از بهترین شرپاهای جهان؛ یعنی تنرینگ نورگای مقایسه كرد.
- در 1953 تیمی 7 نفره به سرپرستی دکتر چارلز هوستون توانست تا ارتفاع ۷۵۰۰متری کوه بالا رود. اما خرابی هوا و وخامت حال گیکلی، یکی از اعضای جوان تیم که به ارتفاع زدگی شدید دچار شده بود موجب شد تا آنها راه بازگشت را پیش گیرند. هنگام بازگشت و پائین آوردن گیکلی، ۵ عضو تیم بدلیل شیب تند مسیر سقوط کردند، اما کارگاه مستحکمی که پت شوئینگ برپا نموده بود مانع از سقوط بیشتر آنها به اعماق دره های کی۲ گردید اما لحظاتی بعد بهمن گیلکی را با خود به اعماق دره ها برد تا تیم ناکام به پائین باز گردد. سومین تلاش آمریكاییها نیز نزدیك به موفقیت بود؛ اما باز هم بدست نیامد.

- درسال 1954 قله کی 2 تلاش موفقی را از کوهنوردان ایتالیایی شاهد بود. آشیل کامپاگنونی و لینولاچیدلی دو کوهنوردی ایتالیایی بودند که در ۳۱ جولای موفق شدند بعنوان نخستین انسانها گام بر فراز این کوه سرسخت بگذارند. آنها اعضای تیم بزرگ و مجهزی به سرپرستی "آردتیو دسیو" پروفسور ایتالیایی بودند. تیمی با بیش از ۵۰۰ باربر محلی، ۱۱ کوهنورد و ۶ دانشمند که مسیر یال ابروزی این قله را صعود کردند. آنها برای صعود قله ۹ کمپ برپا کرد. "ماریا پوچوز" راهنمای 36 ساله كوهستان در اثر ذاتالریه در كمپ دو در 20 جولای درگذشت. دو نفری كه به قله رسیدند، چه كسانی بودند؟ این امر تا زمانی كه گروه به ایتالیا رسید، فاش نشد. «دسیو» میخواست تا این افتخار بین همه افراد گروه تقسیم شود. همه آنان جزیی از موفقیت تیم بودند. در ایتالیا اعلام شد كه «لینو لاچه دلی» و «آشیل كومپانیونی» دو انسانی هستند كه برای نخستین بار پا بر فراز قله «K2» گذاشتند. هر دوی آنان پس از بازگشت به ایتالیا، چند انگشتشان را در اثر سرمازدگی از دست دادند.
- پس از صعود ایتالیائیها، قله کی 2 تا سال 1977 صعودی بر خود ندید، تا اینکه در این سال تیمی از کشور ژاپن متشکل از ۵۲ کوهنورد و ۱۵۰۰ باربر موفق شد دومین صعود قله را صورت دهند. در این تیم اشرف امان کوهنورد پاکستانی نیز بعنوان راهنما و باربر ارتفاع عضویت داشت که موفق به فتح قله گردید.
- در سال 1978 بعد تیمی از آمریکا توانست از یال شمال غربی قله را فتح نماید. این تیم صعود خود را از مسیر یال شمال شرقی آغاز نمود (این یال امروزه به مسیر لهستانیها معروف است)، سپس در ارتفاع ۷۷۰۰ متری به طرف یال ابروزی تراورس کردند. در اینجا بحث بر سر آن شکل گرفت که چه کسی نخستین صعود بدون اکسیژن را بر روی قله صورت دهد. بدین ترتیب لوئیس ریچارد نخستین داوطلب اجباری این امر بود. وی کپسول اکسیژن خود را در میان راه دفن کرد، زیرا سیستمش دچار مشکل بود و عمل نمی کرد. جان روسکلی پس از لوئیس دومین شخصی بود که قله را بدون اکسیژن صعود کرد، اما نه بدلیل خربی سیستم اکسیژن بلکه از ابتدا به این نیت بالا آمده بود.
- رینهولد مسنر در سال 1979 با صعود از جبهه جنوب غربی به قله «مسیر جادویی» این جبهه صعود كرد. او بدون استفاده از اكسیژن از مسیری سخت به قله صعود كرد و در بازگشت به وطن، گفت کی 2 را "کوه ِ کوه ها" کرده است.
- ترئو موستورا در سال ۱۹۸۱ تلاش موفقی را از یال جنوب غربی رهبری کرد. در ۷ آگوست آیهو اوهتانی به همراه راهنمای پاکستانی نظیر صبیر موفق شدند نخستین صعود این مسیر را صورت دهند.
- نخستین صعود جبهه شمالی در سال ۱۹۸۲ توسط تیمی ژاپنی به رهبری ایسائو شینکای صورت گرفت. ۷ عضو این تیم همگی بدون کپسول اکسیژن به قله رسیدند. در همین سال تیمی لهستانی به رهبری یانوس کورزب بدون داشتن اجازه صعود از مسیر صعود نشده شمال غربی بالا رفتند. اما پس از مشاهده این تیم توسط مقامات محلی مجبور به بازگشت از ارتفاع ۸۲۰۰ متری شدند.
- در ۱۹۸۶ نخستین صعود زنان بر روی کی۲ را وندا رتکوویچ کوهنورد زن لهستانی، لیلین بارارد از فرانسه و جولیا تولیس از انگلستان هر سه بدون کمک کپسول اکسیژن صورت دادند. آنها نیز از یال آبروزی به این مهم دست یافتند. گرچه جولیا و لیلین بر اثر طوفان کشته شده و برای همیشه در دل کی۲ آرام گرفتند.
- در سال ۱۹۸۶ بنیو شامو کوهنورد معروف فرانسوی توانست کی۲ را در مدت زمان ۲۲ ساعت و ۳۰ دقیقه از کمپ پیشرفته ABC صعود نماید. این در شرایطی بود که تازه چند روز از صعود ۱۶ ساعته او به برودپیک می گذشت. همچنین اریک اسکوفیر دیگر کوهنورد فرانسوی موفق شد پس از صعود قلل گاشربروم I و II ، کی۲ را نیز صعود نماید. اسکوفیر این سه قله را تنها در مدت ۲۱ روز صعمد کرد که کاری بس قابل توجه بود.
- در این سال همچنین جرزی کاکوشکا و پتروفسکی کوهنوردان شایسته لهستانی موفق به گشایش مسیری دشوار در جبهه جنوبی شدند. متاسفانه کاکوشکا پس از صعود به تنهایی به خانه بازگشت و پتروفسکی برای همیشه در دل کی۲ آرام گرفت. رینهولد مسنر این مسیر را مسیر خودکشی نام برده و هیچ کس تا کنون نتوانسته صعود از این مسیر را تکرار کند. "
- در مجموع در سال ۱۹۸۶ با مرگ ۱۳ کوهنورد بر روی کی۲ فاجعه ای در کوهنوردی رقم خورد.
- در سال ۱۹۹۰ تیمی از ژاپن به رهبری تومای اوکی توانست مسیری جدید در رخ شمال غربی باز کند. بخشهای پایانی مسیر در ارتفاع ۸۰۰۰ متری با یال شمالی مشترک بود.
- در ۱۹۹۱ پیربگین و کریستوف پروفی کوهنوردان بزرگ فرانسوی توانست در مدت ۴۸ ساعت بدون کمک باربر ارتفاع و کپسول اکسیژن و کمک طنابهای ثابت مسیر جدیدی را بر روی جبهه شمال غربی کی۲ باز کنند. صعود آنها نمایش قابل تحسینی از کوهنوردی فنی به شمار می رفت.
- در تابستان ۱۳۸۳ «داود خادم اصل» از اعضای تیمهای ملی کوهنوردی ایران و فاتح قلل چوآیو، شیشاپانگما، ماکالو و لهوتسه، بر روی کی۲ هنگام بازگشت از کمپ۴ در طوفان گرفتار شده و جان سپرد. در سال ۱۳۸۶ خورشیدی اولین کوهنورد ایرانی کاظم فریدیان موفق به صعود به کی ۲ شد. عظیم قیچی ساز نیز در امرداد ماه سال 1391 موفق به صعود این قله شد.
گفتی است که تاکنون تلاشهای زیادی برای صعود زمستانه این قله صورت گرفته است ولی متاسفانه کسی تاکنون موفق به صعود آن در زمستان نشده است. آخرین تلاش در سال 2012 توسط یک گروه روسی انجام گرفت که با شکست روبرو شد.

یال شمالی K2 که در جبهه چین واقع شده و خطرناکترین مسیر صعود می باشد که در سال 2011 فتح شد. عکس از نشنال جئوگرافیک

جبهه جنوبی در سمت پاکستان واقع شده که دارای ۶ مسیر صعود است. مسیر A یال غربی صعود در سال 1981 ؛ مسیر B جبهه غربی ، مسیر C پیلار جنوب غربی یا معروف به مسیر جادویی که بسیار فنی و دشوار است ؛ مسیر D (خطرناکترین مسیر در جبهه پاکستان) معروف به مسیر لهستانی ها که جرزی کوکوشکا به همراه همنورد خود پیوترووسکی آن راصعودکردند، که پیوترووسکی در هنگام فرود کشته شد. مسنر این مسیر را "مسیر خود کشی" نامیده. بعد از تلاش آنان دیگرهیچ تلاشی بر روی این مسیر صورت نگرفت. مسیر E جنوب - آبروزی Abruzzi ؛ مسیر F به مسیر ابروزی Abruzzi معروف بوده که بیشترین صعود ها از این مسیر می باشد.
زمان صعود
ماه ژوئن، جولای، آگوست ( خرداد، تیر، امرداد) بهترین زمان صعود این قله است ولی بدلیل شرایط آب و هوای ویژه و طوفانی این قله حتی در بعضی سالهای هیچ صعود نداشته است. زمان لازم برای صعود عادی حدود 3 هفته می باشد.

نکته پایانی
صعود به کی ۲ یک هدف ارزشمند و بزرگ در کوهنوردی است، یکی از فنی ترین قله های 8000 متری که بیشتر مسیر شیب ۴۵ درجه و در اکثر نقاط کوه آنرا نیازمند ثابت گذاری کرده. نیاز به ۲۵۰۰ متر طناب در جبهه جنوبی و ۵۰۰۰ متر در جبهه شمالی باعث شده تا اغلب تیمها به قصد صعود سبکبار به کوه بیایند و از طرفی عدم فعالیت باربرهای توانمند ارتفاع بر روی این کوه موجب می شود تا خود کوهنوردان مجبور به آماده کردن مسیر شوند و این امر بر خطرات صعود افزوده است، 200 متر پایانی قله دشوارترین قسمت صعود باشد آنهم در ارتفاع 8000 متری و کمبود اکسیژن.
اورست در برابر «K2» تنها یك تفریح است. "رینهولد مسنر"
-------------------------------------------------------------------------
کوه کی۲
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
کی۲ (یا چهوغوری) نام دومین قله بلند روی زمین (پس از اورست) میباشد. این قله در منطقهٔ قره قروم رشته کوههای هیمالیا بین مرز پاکستان و چین قرار گرفتهاست. این قله ۸٬۶۱۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این قله دارای فنیترین و سختترین مسیر صعود در جهان است. تعداد کوهنوردانی که در راه رسیدن به قله کشته شدهاند، یک چهارم تعداد کسانی است که صعود موفق داشتهاند.
در ۱۸۵۶ برای نخستین بار تی جی مونتگومری که یک نقشهبردار بود این کوه را از فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری (احتمالاً از هاراموش) مشاهده نمود. کوه در میان رشتهای از کوههای بلند قرار داشت به همین دلیل نیز از هیچ منطقه مسطحی در هند و چین قابل مشاهده نبود (در آن زمان هنوز پاکستان بخشی از خاک هند بود). مونت گومری بدون داشتن اطلاعاتی دقیق از نام کوههای منطقه قلل رفیع آن را به نامهای قراقروم ۱ تا ۷ نامگذاری کرد، و نام کی۱ تا کی ۷ را برآنها نهاد که برگرفته از حرف اول karakoram بود. اما بعدها تنها نام کی ۲ به عنوان تنها کوه مرتفعی که یک نقشهبردار آن را نامگذاری کرده بود بر روی دومین قله رفیع جهان باقی ماند.
محتویات
تاریخچه صعود[ویرایش]
این منطقه نخستین بار در سال ۱۸۵۶ توسط تیم نقشهبرداری اروپایی به سرپرستی هنری هاورشام گادوین-آستن نقشهبرداری گردید.

دومین کوه بلند جهان، کی۲
توماس مونتگمری عضوی از تیم بود که کی۲ را دومین قلهٔ بلند منطقهٔ قرهقروم تعیین کرد. بقیهٔ قلهها کی۱ کی۳ و کی۴ و کی۵ نامگذاری شدند. اما در نهایت به نامهای ماشربروم و برود پیک و گاشربروم ۲ و گاشربروم ۱ تغییر نام دادند. اولین تلاش جدی برای صعود در سال ۱۹۰۲ توسط اسکار اکنستاین و آلستر کراولی برنامهریزی شد اما بعد از ۵ بار تلاش جدی هیچکدام از افراد تیم نتوانستند دقیقاً به نوک قله برسند. تلاشهای بعدی در سالهای ۱۹۰۹، ۱۹۳۴، ۱۹۳۹ و ۱۹۵۳ نیز ناکام ماند. اما در نهایت در سال ۱۹۵۴ دو تن از اعضای تیم ایتالیایی به نامهای لینو لاچدلی و آکیله کومپانیونی موفق به فتح قله شدند. رهبری این تیم به عهدهٔ آدریتو دزیو بود. این قله از ابتدا تا سپتامبر ۲۰۱۸ صعود زمستانی نداشتهاست و تمام تلاشها برای صعود زمستانی این قله توسط خیل عظیمی از کوهنوردان مطرح جهان تاکنون ناموفق بودهاست.
صعودهای افراد ایرانی[ویرایش]
- اولین تلاش کوهنورد ایرانی توسط محمد سعیدی در تابستان ۱۹۹۸ صورت گرفت
- دومین تلاش توسط توسط داوود خادم که به مرگش حین صعود منجر شد در سال ۱۳۸۳ صورت گرفت[۱]
- تلاش کوهنورد ایرانی توسط بهزادمحمدی در سال ۱۳۷۹ صورت گرفت این کوهنوردپر انرژی و دونده دوی استقامت نیروهای مسلح بعد از ۳ ماه تلاش موفق به صعود به این قله شد.[۲]
- کاظم فریدیان در سال ۱۳۸۶ دومین کوهنورد ایرانی موفق به صعود به کی ۲ شد.
- عظیم قیچی ساز ده مرداد ۱۳۹۱ توانست به قله کی ۲ صعود کند این صعود بدون اکسیژن صورت گرفت همنورد عظیم قیچی ساز در این صعود، کوهنورد ترکیهایتبار، به نام تونچ فیندیک بود که از این صعود فیلم مستندی هم تهیه شدهاست.
- رضا شهلایی صبح روز ۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱ و ۳۰ به وقت ایران پرچم ایران را بر فراز قله کی۲ به اهتزاز درآورد.e
تاریخ کوه نوردی همدان ...
ما را در سایت تاریخ کوه نوردی همدان دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 607 تاريخ: سه شنبه 14 اسفند 1397 ساعت: 18:44